0652610005

OMEGA 3- Šta je potrebno i kako odabrati?

Dosta je rečeno o prednostima Omege za ljudsko zdravlje danas. Urađene su stotine naučnih studija i napisano na hiljade naučnih članaka. Ali još uvek nije sasvim jasno kakva je ona idealna omega?

Omega 3 je kompleks polinezasićenih masnih kiselina (PUFA) koje su neophodne našem organizmu, ali ih naše telo ne proizvodi i možemo ih dobiti samo hranom.

 

 

Ovaj kompleks uključuje 3 glavne polinezasićene masne kiseline:

  • Alfa-linolenska (ALA)
  • Eikozapentaenska (EPA)
  • Dokozaheksaenska (DHA)

Ova tri imena, po pravilu, vidimo na pakovanju Omega 3 kapsula.

Alfa-linolenska (ALA)

To je najčešća PNMK u našoj ishrani. Ima ga u biljnoj hrani: orasima, soji, spanaću, čia semenkama, kao i lanenom i repičinom ulju. Naše telo mora da ga pretvori u EPA i DHA da bi imalo koristi. Ali, nažalost, takav proces je izuzetno neefikasan: od 1 do 10% se pretvara u EPA, a još manje – od 0,5 do 5% – u DHA. Deo koji nije pretvoren u EPA i DHA ostaje biološki neaktivan i koristi se kao i druge masti – samo kao izvor energije.

Ove kiseline dobijamo dovoljno hranom i njen dodatni unos u vitaminskim kompleksima nije potreban.

Eikozapentaenska (EPA)

Glavna uloga EPA u telu je sinteza takozvanih eikozanoida – molekula koji igraju važnu fiziološku ulogu u našem telu. Imaju izraženo antiinflamatorno dejstvo, učestvuju u mnogim procesima – šire krvne sudove, a samim tim i snižavaju krvni pritisak, sprečavaju stvaranje krvnih ugrušaka, regulišu metabolizam vode i soli i masti. EPA možemo dobiti iz masne ribe (haringa, skuša, losos, sardine) ili iz jetre bakalara, kao i iz morskih plodova i morskih algi.

Dokozaheksaenska (DHA)

Nalazi se u istim proizvodima kao i EPA. Važna je komponenta kože i irisa očiju. Igra važnu ulogu u razvoju mozga kod dece i podržava funkciju mozga kod odraslih. Konzumacija DHA u starosti poboljšava funkciju mozga i smanjuje rizik od Alchajmerove bolesti. Takođe smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti. smanjuje nivo “lošeg” holesterola.

Kardiovaskularne bolesti su na prvom mestu po mortalitetu među svim drugim bolestima. Sa godinama u ljudskom organizmu dolazi do niza promena koje doprinose njihovom razvoju, pre svega smanjenje elastičnosti i prohodnosti krvnih sudova i povećanje viskoziteta krvi.

Jedan od glavnih razloga za nagli porast oboljenja u razvijenim zemljama je nedostatak eikozanoida, koji regulišu širenje krvnih sudova i smanjuju stvaranje trombocita. To je bilo zbog početka nagle potrošnje u ishrani udela Omega-6 kiselina u odnosu na Omega-3. Povećanje potrošnje Omega-6 je rezultat značajnog povećanja potrošnje mesnih prerađevina uzgajanih na stočnoj hrani. bogat žitaricama sa visokim udelom Omega-6 kiselina. Za većinu ljudi, optimalan odnos Omega-6 i Omega-3 je 1:1. Trenutno, u industrijalizovanim zemljama ovaj odnos je 20:1.

To znači da nam nisu potrebni dodatni izvori Omega-6, već ih konzumiramo u višku.

U Sovjetskom Savezu, naučnici su izneli hipotezu o nedostatku PUFA i od sredine 30-ih. počeo masovno davati deci riblje ulje kao prevenciju rahitisa. Korisne osobine Omega 3 zainteresovale su i engleskog naučnika Hjua Sinklera, koji se tokom ekspedicije na Grenland začudio zašto grenlandski Eskimi nikada ne pate od srčanih i vaskularnih bolesti. Pošto je već 1977. sproveo eksperiment na sebi i 100 dana jeo dijetu poznatu Eskimima, otkrio je neverovatne promene na sebi. Do kraja eksperimenta, broj trombocita mu se značajno smanjio, nivo “lošeg” holesterola je smanjen i nivo “dobrog” holesterola porastao, a viskozitet krvi smanjen. Ova zapažanja su mu omogućila da zaključi da ispravan balans Omega-6 i Omega-3 doprinosi prevenciji tromboze.

Za razliku od EPA, DHA se akumulira u membranskim strukturama mozga, održavajući ih zdravim i olakšavajući međusobnu vezu između neurona, što vam omogućava da ga održavate u dobrom stanju i značajno usporava starenje.

Zanimljiv eksperiment sproveli su naučnici sa Univerziteta Oksford, koji je obuhvatio grupu starijih ljudi od 70 godina i više sa blagim kognitivnim oštećenjem, kod kojih, ako se ne leči, negativno stanje može da napreduje, što može dovesti do Alchajmerove bolesti.

Za početak, svi su prošli test krvi na nivo omega 3. Zatim su nasumično podeljeni u 2 grupe, od kojih je jedna dobijala vitamine B (B6, B9, B12), dok je druga dobila placebo. Tokom eksperimenta ispostavilo se da za ljude sa niskim sadržajem Omega 3 uzimanje vitamina praktično nije donelo pozitivan efekat. S druge strane, u grupi sa visokim sadržajem omega 3, suplementacija vitaminima je imala dobar efekat u smislu prevencije kognitivnog pada u poređenju sa placebom.

Dakle, kombinovani unos Omega-3 i B vitamina pomaže u prevenciji ili značajnom usporavanju Alchajmerove bolesti.

Takođe, jedan od najvažnijih kvaliteta Omega-3 je njegov uticaj na imunološke procese. On čini osnovu ćelijske membrane – “zid” između unutrašnjeg i spoljašnjeg okruženja ćelije, koji je štiti od invazije virusa.

Kao što znamo, zdrava koža je posledica normalnog funkcionisanja organizma. EPA i DHA, kao moćni antioksidansi, štite ćelijske membrane i sprečavaju uništavanje kolagena, čime održavaju lepotu i elastičnost kože. Anti-inflamatorni kvaliteti ovih kiselina pomažu u uspešnoj borbi protiv akni, a takođe promovišu brzo zarastanje rana i smanjuju rizik od ožiljaka.

Dakle, da bismo dobili Omega-3 koji su nam potrebni, moramo da jedemo dosta masne ribe u ishrani ili da je uzimamo u kapsulama. Ogroman izbor Omega-3 čini da se zapitate kako se jedan lek razlikuje od drugog?

Pre svega, izvor prijema. Omega 3 se dobija iz ribe, nekih vrsta algi i morskih organizama.

Koja riba se koristi za dobijanje Omega-3?

Najzastupljenije su skuša, sardine, kao i porodica lososa (losos, ružičasti losos, chum losos, sockeie losos). Zanimljiva činjenica: ribe same ne proizvode EPA i PHA, već ih dobijaju iz algi. Veće ribe jedu manju ribu i povećava se količina EPA i PHA. Ali paradoks je da se povećava i količina žive i toksina. Što je riba veća, to duže živi i više toksina akumulira u jetri ili mišićima tokom svog života. Prosečan životni vek pacifičkog lososa, na primer, je 13 – 15 godina.

Tako se ispostavlja da Omega-3 iz bilo kog dela ribe ne može biti potpuno bezbedan proizvod.

Najsigurniji i optimalni proizvod po koncentraciji PNMK su alge, kao i morski plodovi, čiji je životni vek znatno kraći od riba.

Među morskim plodovima, lignje, odnosno jetra lignje, je jedinstvena sirovina za dobijanje Omega 3. Ovaj morski stanovnik živi vrlo kratko, naime ne više od 2 godine. Hrane se uglavnom planktonom i sitnom ribom. Omega 3 dobijena iz jetre lignje je najčistija u poređenju sa omega dobijenom iz ribe.

Ali glavna karakteristika Omega-3 iz jetre lignje je prisustvo alkil-glicerol estara (AGE) u njoj. Ovi jedinstveni kompleksi su retki, ali su od velike vrednosti za ljudsko telo. Možete ih dobiti samo od dubokomorskih ajkula, komandirskih lignji i nekih vrsta mekušaca. Maksimalni sadržaj AGE je u jetri lignje, dostiže 50%.

AGE su takođe prisutne u mleku viših sisara, uključujući i ljudsko majčino mleko, što objašnjava zašto su dojene bebe otpornije na infekcije.

Alkil-glicerol etri su prvi put postali poznati 20-ih godina prošlog veka, kada su ih japanski naučnici izolovali iz jetre ajkule. Kasnije je primećeno da u lečenju dece obolele od leukemije, koštana srž koja se koristi za ovu svrhu ima strukture slične AGE iz ulja jetre ajkule.

U toku daljeg proučavanja antitumorskog dejstva AGE-a, otkriveno je da estri pomažu u smanjenju rasta krvnih sudova u tumoru, ograničavajući na taj način njegov rast, a takođe vraćaju sposobnost ćelija raka da se samounište, izgubljene kao rezultat degeneracije.

Studije su pokazale da kod pacijenata koji su uzimali AGE nije došlo samo do povećanja antitumorskog imuniteta, već i do povećanja otpornosti na bakterije i viruse. AGE blokiraju sintezu komponenti koje stimulišu rast bakterija.

„Omega 3 + AGE kompleks“ sadrži od 60 do 80% potrebnog dnevnog unosa estara alkil-glicerola.

Takođe se mora reći da je poluživot Omega-3 iz tela oko 8 sati. To znači da je potrebno održavati ujednačenu koncentraciju i uzimati najmanje 2 puta dnevno.

Mnogi proizvođači Omega-3 nude kapsule za jednokratnu dnevnu dozu. Takve kapsule, prvo, nisu pogodne za gutanje. prilično su velike veličine, a drugo, bez obzira na dozu, nakon 8 sati ostaje samo polovina uzete količine i organizmu će nedostajati.

“Doktor More” je u svom “Omega-3 + AGE kompleksu” uzeo u obzir sve ove tačke i nudi optimalan unos – dražeje srednje veličine, 2 puta dnevno, što olakšava uzimanje leka i omogućava vam da održite potrebnu koncentraciju korisnih komponenti tokom dana.

U svakodnevnom životu, nažalost, ne možemo uvek da posvetimo potrebnu pažnju potrebama svog organizma i tada se suočavamo sa zdravstvenim problemima koje se moraju rešavati lekovima. Takođe često nemamo vremena da održavamo neophodnu i uravnoteženu ishranu, a ne dobijamo ogromnu količinu takvih supstanci koje su nam neophodne. Kompleksi sa Omega-3 omogućavaju održavanje vašeg tela i održavanje zdravlja dugi niz godina, uz poštovanje preporučene doze, i to:

  • Deca do 12 meseci — 0,5 g
  • Deca od 1 do 3 godine – 0,7 g
  • Deca od 4 do 8 godina – 0,9 g
  • Deca od 9 do 13 godina – 1 – 1,2 g
  • Deca od 14 do 18 godina – 1,2 – 1,6 g
  • Odrasli od 18 do 50 godina – 1,2 – 1,6 g

BUDITE ZDRAVI! VAŠ DOKTOR MORE